Bewoner Tom van der Valk maakt zich zorgen om de verkeersveiligheid op het heringerichte deel van de Ridder van Catsweg. Hier buigt het fietspad de weg op.
Bewoner Tom van der Valk maakt zich zorgen om de verkeersveiligheid op het heringerichte deel van de Ridder van Catsweg. Hier buigt het fietspad de weg op. Foto: Hester Hage

Fietspaden verdwijnen aan de Ridder van Catsweg en de Plaswijckweg: ‘Levensgevaarlijk’

Nieuws 4.542 keer gelezen

GOUDA • Bij de herinrichting van de Ridder van Catsweg en de Plaswijckweg ontstaan volgens omwonenden gevaarlijke situaties. De fietspaden zijn vervangen door een verbreed trottoir met stroken groen. Tom van der Valk, bewoner van de Ridder van Catsweg, snapt er niets van: ‘levensgevaarlijk’ 

Een jongen met koptelefoon op komt aangefietst. Op het punt waar de schoolzone begint aan de Ridder van Catsweg, buigt het fietspad naar links de rijbaan op. Tom wijst: ‘Let maar op, geen enkele fietser kijkt achterom om te zien of er een auto aankomt. Fietsers schieten hier gewoon de weg op.’ De jongen rijdt de weg op zonder op of om te kijken. ‘En dan moet je je voorstellen dat op dit punt auto’s van 50 naar 30 kilometer moeten.’

Het gedeelte aan de Ridder van Catsweg dichtbij basisschool de Ridderslag is opnieuw ingericht om de veiligheid rondom de school te verhogen. Een veiligere weg is meer dan welkom, benadrukt Tom. ‘Maar wat ze nu hebben gedaan, daar snappen wij als bewoners niets van.’ De trottoirs zijn verbreed, de fietspaden zijn verdwenen en de rijbaan is smaller geworden. Ook zijn er middengeleiders aangebracht op het midden van de weg. 


• De nieuwe situatie zonder fietspaden en met middengeleiders.

De ontstane situatie baart omwonenden zorgen. ‘Vooral in de ochtend- en middagspits ontstaan gevaarlijke situaties’, vertelt Tom. De auto’s van ouders die hun kinderen komen brengen zijn het probleem niet, denkt hij. ‘Maar er fietsen ‘s ochtends veel kinderen die nu met de auto’s op dezelfde weg moeten rijden. Ook slaan veel kinderen linksaf richting de school, terwijl er auto’s achter ze rijden.’ 

Hij heeft al verschillende keren situaties gezien waarvan hij zich ‘rot schrikt’. Ook op donderdagochtend zag hij het bijna misgaan op het gedeelte waar het fietspad de weg opbuigt. ‘Daar werd een vrouw met haar kind bijna van haar fiets gereden. Toen ze remde en haar kind probeerde te remmen, botsten de fietsers achter haar bijna op ze.’

Auto’s te gast
Doordat de banen te smal zijn om een fietser in te halen, zijn autorijders gedwongen om achter de fietser te blijven rijden. Hoewel er aan het begin van de schoolzone met borden wordt aangegeven dat auto’s te gast zijn in deze zones, lijkt niet iedere bestuurder dat te begrijpen, merkt Tom. ‘Zodra bestuurders enigszins de kans krijgen, sjezen ze langs de fietsers. Soms over de opgehoogde delen.’

Dat is niet het enige, vertelt Tom. Ook rijden er vuilniswagens die de vuilnisbakken van de school moeten legen. ‘Als fietser kun je er nog net langs, maar dan hoop je maar dat de deur niet plotseling wordt opengegooid.’ Bovendien ontstaan er ook voor auto’s gevaarlijke situaties, ziet Tom. Als auto’s de schoolzone weer uit rijden, verandert daar de situatie van de weg plotseling weer in de oorspronkelijke inrichting, waar het fietspad wordt gescheiden van de weg door een ophoging. ‘Je moet dus naar links om niet tegen dat ding aan te rijden. Als je even niet oplet of niet bekend bent met de buurt, rijd je rechtuit tegen zo’n bult.’


• Het punt waar het fietspad en de weg weer scheiden. 

‘Ik heb er alle begrip voor dat ze de snelheid eruit willen halen’, vertelt Tom. ‘Maar waarom maak je zo’n onbegrijpelijke weg? Gooi er een paar drempels bij om de snelheid te drukken, maar maak niet de weg zo smal.’ Hij snapt het niet: ‘Er was genoeg plek.’ 

Een bewoner van de Plaswijckweg stuurde eerder een open brief naar de gemeente waarin hij schreef over de situatie daar. ‘Naar mijn mening betekent deze herinrichting een ernstige verslechtering van de veiligheid van het fietsverkeer,’ staat er in de brief.

Niet veilig inhalen
Ook haalt hij in de brief aan dat fietsers eerder veilig konden worden ingehaald door motorvoertuigen met een gangbare breedte van maximaal 2.55 meter. ‘In de nieuwe situatie is van veilig inhalen geen sprake meer’, stelt hij. Ook hier zijn de rijbanen versmald, schrijft hij: ‘De fietsstroken met een breedte van 1,80 meter zijn opgeheven en de rijstrookbreedte is verminderd tot 3,50 meter.’  

Ook schrijft hij dat gezien de toenemende agressie in het verkeer vroeg of laat ongevallen zullen ontstaan door onverantwoorde inhaalmanoeuvres. ‘Met name jeugdige en oudere fietsers zullen hierbij gevaar lopen.’ Volgens de bewoner biedt de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur geen oplossing voor de onveilige situatie die hij schetst en bovendien vraagt hij zich af of mensen zich daar daadwerkelijk aan houden. 

De ChristenUnie heeft vragen gesteld aan het college over de verkeersveiligheid op de heringerichte stukken van beide wegen. De fractie wil onder andere weten of er meer klachten zijn binnengekomen over de veiligheid van beide wegen en of het college de zorgen van de bewoners herkent. Als dat zo is, is de fractie benieuwd wat het college gaat doen om de verkeersveiligheid op korte termijn te waarborgen. 

Ook is de fractie benieuwd welke overwegingen hebben geleid tot de herinrichting, ‘waarbij door de versmalling van de rijstroken de fietspaden zijn komen te vervallen.’ Bovendien zijn de wegen geasfalteerd. De CU vraagt waarom voor asfalt is gekozen in plaats van de gebruikelijke verharding, terwijl dat volgens de fractie juist leidt tot hogere snelheden. 

Lees hier de reactie van de gemeente.

Hester Hage

Hester Hage is journalist (en redactiecoördinator) van Het Kontakt - Goudse Post

• De nieuwe situatie zonder fietspaden en met middengeleiders.
• Het punt waar de het fietspad en de weg weer scheiden.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Goudse delegatie op bezoek bij zusterstad Kongsberg Nieuws 23 uur geleden
Zondag 9 juni worden de handgemaakte awards weer uitgereikt tijdens het Gouds Film Festival 2024 in de Garenspinnerij.
Gouds Film Festival komt naar Garenspinnerij: Ticketverkoop van start Nieuws gisteren
De groep hield een sit-in voor het station.
Tientallen mensen bij Nakba-herdenking op het station met spreker Asmae Amaddaou Nieuws 16 mei, 09:00