<p>Trek je de natuur in dan is een rugzak handig om te hebben.</p>

Trek je de natuur in dan is een rugzak handig om te hebben.

(

Foto: PR

)

Drie redenen waarom wandelen zo gezond is

  Sponsored content

Het is heerlijk om je hoofd leeg te maken tijdens een wandeling in de buitenlucht. Het is extra genieten als je een wandeling door bloemrijke weilanden maakt. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom wandelen zo goed is voor je lichaam en geest.

1. Conditie verbeteren 

Je moet wel een beetje stevig doorstappen, maar met wandelen kan je je conditie behoorlijk verbeteren. Begin met een kort rondje en maak dat steeds langer. Dat geldt ook voor je looptempo. Voer het geleidelijk op. De conditie van je hart en longen hebben baat bij stevig wandelen. Heb je moeite om flink door te stappen? Loop dan sommige stukjes rustig en andere stukjes wat sneller. Op de site van de Nederlandse Wandelsport Bond vind je nog meer tips en schema’s. 

2. Positiever en vrolijker 

Werk je achter een computer en zit je veel binnen? Dan is het fijn om tussen de middag een frisse neus te halen. Bovendien worden je hersenen actiever door te wandelen en wordt het gelukshormoon serotonine geproduceerd. Dit is een hormoon wat wordt aangemaakt als je in beweging bent of als er iets moois te zien is. Heb je een baaldag? Pak dan snel je wandelschoenen en trek de natuur in, ideaal om je humeur te boosten. 

3. Goede nachtrust 

Door regelmatig te wandelen zorg je voor een stabiel dag- en nachtritme en dat is bevorderlijk voor je nachtrust. Je slaapt sneller in en de kwaliteit van je slaap wordt aanzienlijk verbeterd. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat mensen die langs het strand wandelen ’s nachts nog beter slapen? Ze slapen 47 minuten langer vergeleken met mensen die een wandeling door het bos maken. 

Wat neem je mee? 

Ben je overtuigd dat wandelen goed voor je gezondheid is dan is het handig om te bedenken wat je zoal meeneemt als je de natuur in trekt. Qua tassen is de beste keuze een rugzak. Een schoudertas dames of schoudertas heren is prima voor een korte wandeling, maar ben je van plan om een stevige wandeling te maken dan is dat geen goede optie. Neem wat eten en te drinken mee, een handdoekje, zitmatje, poncho, lippenbalsem, zonnebrandcrème, hygiënegel en je telefoon. 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden










 

Meeste reacties