Foto:

Van anonieme foto's naar een beeldend verhaal

  Nieuwsflits

In 2019 nam beeldend kunstenaar Jos van der Biezen het initiatief voor de drukbezochte Rembrandt Rejected-tentoonstelling, waaraan hij ook zelf deelnam. Een jaar later is hij terug in de Garenspinnerij, ditmaal met een solo-expositie: Lifeguard.

Door Remco van Gastel

Gouda - “Als het persoonlijk is, wordt kunst maken veel interessanter.” Beeldend kunstenaar Jos van der Biezen had het al eens gehoord, maar heeft het nu ook zelf ervaren. Want persoonlijk is zijn nieuwe expositie zeker. De inspiratie vond Jos namelijk in een kistje dat zijn jong gestorven vader in 1979 had achtergelaten. “We hebben allemaal wel zoiets, een doosje of kistje waarin we spullen met nostalgische waarde bewaren. Het was het persoonlijk archief van mijn vader”, aldus Jos. In dat archief zaten tientallen foto’s uit de periode dat zijn vader in Nederlands-Indië was gestationeerd tijdens de politionele acties van 1947.

De foto’s waren in zekere zin anoniem. Jos wist niet wie ze had gemaakt en herkende alleen zijn vader op sommige foto’s. “Doordat mijn vader zo jong overleden is en ook familie hier weinig van wist, kan ik er ook niets meer over vragen”. Toch grepen de foto’s hem aan. Zoals de foto die voorafgaand aan de missie is genomen en waarop de mariniers het beeld uit lopen. “Ze lopen als het ware zo naar de ellende toe, rechtstreeks de oorlog in.”

Aanvankelijk was Jos niet van plan ze te exposeren. “Ik had de foto’s ingescand, heb ze toen bewerkt op mijn telefoon en op internet gezet. Daar kwamen veel reacties op, vaak van mensen die een vader of opa hadden die er was geweest.” Ze moedigden hem aan door te gaan met zijn project. Maar dat viel nog niet mee. Zeventig jaar oude foto’s waarvan je volgens Jos “met een vergrootglas moest kijken wat er opstond”, blies hij op tot enorme kunstwerken. Talloze experimenten met printers, lijmsoorten en verf waren nodig voor het gewenste resultaat.

Met krachtige kleuren veranderde Jos de anonieme foto’s in een beeldend verhaal. Het is het verhaal van wat de ‘politionele acties’ werden genoemd. Een term die volgens Jos geen recht doet aan de geschiedenis. “Het was gewoon een oorlog, met 100.000 doden, het merendeel Indiërs. Het is een beetje het ondergeschoven kindje uit onze geschiedenis. Ik hoop dat mijn werk leidt tot erkenning van al die ellende. Dat mijn werk bij de bezoekers vragen gaat oproepen over deze tijd en dat mensen er meer over willen leren”.

Juist daarom is Jos ook zo blij dat schrijfster Marion Bloem de opening van de expositie komt verzorgen.

Marion Bloem is schrijfster en film- en documentairemaker. Ze debuteerde in 1976 met ‘De overgang’ en brak in 1983 door met ‘Geen gewoon Indisch meisje’. Onlangs verscheen bij de Arbeiderspers haar boek ‘Indo – een persoonlijke geschiedenis over identiteit’.

Gezien haar omvangrijke oeuvre over Nederlands-Indië, kan ook zij ongetwijfeld een extra laag toevoegen aan het verhaal dat Jos de foto’s van zijn vader laat vertellen.

Expositie Lifeguard

Marion Bloem

Marion Bloem (Arnhem, 1952) is schrijfster en film- en documentairemaker. Ze debuteerde in 1976 met ‘De overgang’ en brak in 1983 door met ‘Geen gewoon Indisch meisje’. Onlangs verscheen haar boek ‘Indo – een persoonlijke geschiedenis over identiteit’.

'Ze lopen als het ware zo de oorlog in'

De expositie is vanaf maandag 12 oktober gratis toegankelijk in de Garenspinnerij, de officiële opening met Marion Bloem vindt plaats op donderdagavond 15 oktober. Aanmelden via www.cultuurhuisgarenspinnerij.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden










 

Meeste reacties