
Gouda stopt met proef gratis ophalen grof huishoudelijk afval
NieuwsGOUDA • Gouda stopt vanaf september met de gratis ophaalservice voor grof huishoudelijk afval. Deze service was onderdeel van een proef die in 2022 werd gestart tijdens de verbouwing van het nieuwe Ecopark. Nu het Ecopark sinds 7 augustus officieel geopend is, keert de gemeente terug naar de oorspronkelijke regeling.
Het grof huishoudelijk afval wordt vanaf september tegen betaling opgehaald door Cyclus, zoals voor de proef het geval was. Inwoners betalen per keer veertig euro. Het grof huishoudelijk afval wordt alleen op afspraak opgehaald. Een afspraak maken verloopt via de klantenservice van Cyclus.
Duurzamer
Daarnaast blijft het mogelijk om grof huishoudelijk afval gratis te scheiden en in te leveren bij het nieuwe Ecopark of de Mobiele Milieustraat. Bezoekers van het Ecopark moeten wel van tevoren een reservering maken. “Op het Ecopark worden alle ingeleverde spullen zorgvuldig gesorteerd en apart verwerkt, zodat we onze afvalstromen zoveel mogelijk kunnen verduurzamen,” aldus de gemeente.
Het Ecopark
Het Ecopark is gericht op de toekomst waarbij geen waardevolle grondstoffen verloren gaan, zegt de gemeente. Er kunnen 23 afvalsoorten gescheiden worden ingeleverd. “Van veel ingeleverde afvalsoorten worden weer nieuwe producten gemaakt”, aldus de gemeente. “De nieuwe locatie heeft bovendien meer ruimte om het groeiend aantal inwoners van Gouda van dienst te kunnen zijn.” Naast de brengvoorzieningen voor de inwoners, komen er ook extra’s die gericht zijn op de circulaire economie. “Denk aan een kringloopinnamepunt in samenwerking met Goudse Kringloopwinkels.”
In september en oktober biedt de gemeente nog een extra service aan. Bij de Mobiele Milieustraat kunnen inwoners gratis klein grof huishoudelijk afval inleveren. Deze mobiele inzamelpunten zijn elke derde week van de maand op vier locaties in Gouda te vinden.






















