<p>Conservator Ingmar Reesing bij het topstuk uit de tentoonstelling Kaarslicht</p>

Conservator Ingmar Reesing bij het topstuk uit de tentoonstelling Kaarslicht

(Foto:Marianka Peters)

Kaarslicht laat de zintuigen prikkelen

  •   keer gelezen   Cultuur

GOUDA •  Kaarslicht heeft iets sensueels, dramatisch en roept spanning op. Alle zintuigen worden geprikkeld bij het zien van de adembenemende tentoonstelling Kaarslicht, nu te zien in Museum Gouda.


Het sfeervollle decor van de tentoonstelling is wellicht indrukwekkender dan de schilderijen zelf. Alles is uit de kast gehaald om de kunstwerken met enkel kaarslicht op fabuleuze wijze uit te lichten zonder een glimp daglicht. Vier jaar geleden kwam conservator Ingmar Reesing binnen bij Museum Gouda en had direct al het idee om een tentoonstelling over kaarslicht samen te stellen. Gouda is niet alleen de stad van kaas en siroopwafels, maar ook een stad van kaarsen, met in het achterhoofd de stearine kaarsenfabriek Apollo, waaraan Gouda het evenement Gouda bij Kaarslicht te danken heeft. “Ik kwam op het idee tijdens dit evenement,” begint Ingmar zijn verhaal. “Een flakkerende vlam zorgt voor een warme kleur en een spannend spel tussen licht en donker. Je staat in het donker en kijkt als voyeur naar wat zich in het licht van een kaars of olielamp afspeelt, waardoor de kleinste details zichtbaar worden.”
Als topstuk van deze tentoonstelling, noemt Ingmar het werk van de Utrechtse kunstenaar Gerard van Honthorst, dat op een prominente plek hangt. “Van Honthorst laat zich tijdens zijn verblijf in Rome inspireren door Caravaggio. In tegenstelling tot Caravaggio, wiens werk gekenmerkt wordt door sterke licht-donker contrasten, terwijl de lichtbron buiten beeld blijft, brengt Van Honthorst zijn lichtbron prominent in beeld.”
Het schilderij is afkomstig uit een Londense privécollectie en is buiten een expositie in de Royal Academy in 2000 niet eerder te zien geweest. Maar er zijn meer pareltjes te zien.
Wat te denken van de Meester van het Licht, Rembrandt van Rijn. Het piepkleine schilderijtje bestaat uit zwarte streepjes, met slechts één ‘vlammetje’, dat het wit van het papier is. “We hebben een 17-eeuwse ruimte nagebootst, met de schaarse lichtopbrengst van de kaars. is het geheel in evenwicht,” meent Ingmar. ‘’Het gebruik van een kaars, olielamp of toorts laten we in twee zalen zien. Van kleine  kaarslichtjes  van bijvoorbeeld Frans van Mieris tot de grote De Tekenles van Jan ter Borch.” De tentoonstelling Kaarslicht is te zien tot en met 27 maart 2022.

Marianka Peters

Marianka Peters
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten