Gouda zonder kaasmarkt, het zou een totale ramp zijn voor de stadsmarketing.
Gouda zonder kaasmarkt, het zou een totale ramp zijn voor de stadsmarketing. (Foto: )

Einde Grand Canyon ramp voor Gouda

de hoop is gevestigd op nieuwe initiatieven

Door Karl Flieger

Het succes van een vitale binnenstad staat of valt bij een sterke stadsmarketing. Nu evenementenbureau Grand Canyon is omgevallen, heeft Gouda op dat gebied een enorme uitdaging. Sommigen spreken van een ramp. En dat zou best eens dicht bij de waarheid kunnen liggen.

gouda - De kaasmarkt, de haringparty, de Goudse VVV, de ijsbaan, Gouda Beach Experience en Roze Zaterdag. Iedereen in Gouda kent de evenementen, geniet er op zijn of haar eigen wijze van, maar wat er zich achter de schermen afspeelde, zeg het maar. Met zijn evenementenbureau Grand Canyon was Remko van der Hammen een kwart eeuw lang verantwoordelijk voor de successen, die de stad Gouda regionaal en nationaal op de kaart zetten. Met het verdwijnen van het bureau komt aan een tijdperk een einde.

Marketing

Helemaal als een verrassing komt het einde van Grand Canyon overigens niet. Alhoewel Van der Hammen in de media aangeeft 'veel zin in het nieuwe jaar' te hebben, speelden op de achtergrond al langer financiële problemen een rol. De eigenaar geeft toe dat er in het recente verleden wel eens te veel is gekeken naar kwaliteit en te weinig naar de financiële positie. 'Of dat verstandig was? Nee. Zo eerlijk moet ik zijn', zegt hij. 'We konden het nog wel twee maanden rekken, maar dan zouden we later failliet zijn gegaan. Corona was een dikke druppel, maar daar wil ik niet de schuld leggen'.

Gemeente

Dat is een treurige constatering. Want juist in deze bizarre tijden heeft een stad als Gouda een sterke toekomstvisie nodig. Wanneer straks weer wat rek komt in de coronamaatregelen, moet de stad daar op gebied van marketing en evenementen klaar voor zijn. En dat is nu de grote vraag. Op directe actie - financieel of organisatorisch - hoeft de Gouwenaar niet te rekenen. Cultuurwethouder Thierry van Vugt (D66) stelde deze week nadrukkelijk dat het organiseren van evenementen geen gemeentelijke taak is. 'Schaatsen rond het stadhuis was top, maar is een particulier initiatief. Als gemeente gaan wij dat niet optuigen. Wij geven vergunningen af, dat is onze rol, en hopen oprecht dat een nieuwe partij dit oppakt. We hebben in principe ook geen budget. Gouda had de mooiste baan, maar was niet de enige. Die ervaring laat zien dat ongetwijfeld iets uit de markt komt'.

Te vrezen valt, dat dit niet zo vanzelfsprekend zal zijn. Grand Canyon was een jaar lang met acht mensen aan de organisatie van de ijsbaan bezig, aldus Remko van der Hammen. Het is volgens hem een format dat niet zomaar door een niet-Goudse partij kan worden overgenomen. 'Organisaties in andere steden hebben de handen vol aan hun eigen baan. Geld ophalen in een stad waar je netwerk niet ligt, is heel ingewikkeld', zei hij onlangs nog.

Voorlopig lijkt Schraalhannes keukenmeester te worden in de Goudse stadsmarketing. De hoop is gevestigd op nieuw particulier initiatief.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden