Het geduld van Bertha van der Linden en Fred van der Pauw is op de proef gesteld. Het duurde vier weken totdat de lift werd gerepareerd, Foto: Marianka Peters
Het geduld van Bertha van der Linden en Fred van der Pauw is op de proef gesteld. Het duurde vier weken totdat de lift werd gerepareerd, Foto: Marianka Peters (Foto: )

Wekenlang aan huis gekluisterd door kapotte lift

Door een kapotte lift zaten ouderen uit het appartementencomplex aan de Johan den Haenstraat, die afhankelijk zijn van de lift, vier weken lang aan huis gekluisterd. Nadat de redactie afgelopen vrijdag een bezoek bracht, is de lift diezelfde middag nog gerepareerd.

Door Marianka Peters

Gouda - Ouderen moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, maar dan moeten er wel voorzieningen zijn die dit mogelijk maken, vindt buurtbewoner Fred van der Pauw, die zich bekommert om zijn oudere buurtjes. "Een goed werkende lift is een eerste vereiste. Ik heb er zelf geen belang bij, omdat ik op de begane grond woon, maar de afgelopen weken heb ik geholpen met de boodschappen en rollators naar boven te sjouwen. Mozaïek Wonen heeft tot nu toe niet gereageerd op onze vragen hoe lang het nog gaat duren." Bertha van der Linden (91) woont al 27 jaar op de bovenste verdieping van het complex. "Het is gewoon lastig als je de deur niet uit kan. Afgelopen week moest ik naar mijn zoon die 40 jaar getrouwd was. Bij thuiskomst probeerde ik als een aapje de trap op te klimmen, gelukkig kwam er een aardige buurjongen die mij een handje heeft geholpen." Een dagelijks 'loopje' naar de brievenbus was er de afgelopen weken ook niet bij, maar gelukkig heeft Fred geholpen waar hij kan. "Laatst sprak een jongeman mij aan, die een bewoonster had geholpen om via de trappen bij de brievenbus te komen. Heen en terug had dit ongeveer 25 minuten geduurd voor vier kleine trappen met ongeveer 24 tot 30 treden. Ik heb ook contact gehad met Beter Wonen Gouda, die zeiden dat we allemaal een brief van Mozaïek Wonen zouden krijgen. Tot op heden heeft niemand iets gehoord of een brief ontvangen." In een reactie zegt een woordvoerster namens Mozaïek Wonen de kwestie te betreuren en te wijten is aan een communicatiestoring. "Dit defect aan de lift is niet gecommuniceerd aan de bewoners omdat de volgende dag het liftonderhoudsbedrijf ons meldde dat het probleem was opgelost. Na weer een melding door een bewoner op 13 juni, bleek dit helaas niet zo te zijn. De lift was nog steeds stuk omdat het onderhoudsbedrijf zat te wachten op een onderdeel. Dit was helaas bij ons niet bekend. Ook wordt met huurders die slecht ter been zijn, besproken hoe we kunnen helpen, zoals bij boodschappen doen etc." Inmiddels is de lift vrijdagmiddag gerepareerd. "De meeste liftstoringen worden binnen 24 uur opgelost. Als een reparatie langer gaat duren, worden bewoners geïnformeerd. Mozaïek Wonen is in gesprek met het liftonderhoudsbedrijf over hoe we dit voortaan kunnen voorkomen."

Mevrouw van der Linden is dinsdag in de bloemetjes gezet door Mozaiek Wonen.

Goudse Post
Meer berichten