Foto:

FF Tussendoor - Transferium

Gouda staat te trillen op haar grondvesten. Dat wisten wij natuurlijk al lang. Jarenlang denderde de stadsbus vlak onder mijn raam de Markt op en die liet heel wat sporen na in mijn servieskast. Maar nu er metingen zijn verricht weet de gemeente het ook. En dan blijkt het menens en worden in blinde paniek maatregelen genomen, zonder eerst even in de archieven te kijken.

Je kunt natuurlijk het laadvermogen verlagen van 50 naar 20 ton, een verbod voor vrachtwagens instellen op de Turfmarkt en nog veel meer, maar wie gaat dit handhaven? In 2009 schreef ik met grote chocoladeletters dat 'gewichtsbeperking niet te handhaven is'. Dat verzon ik niet zelf, maar dat zei toenmalige wethouder Harro Janssen. Toen werd er zelfs nog gesproken over een gewichtsbeperking van 7,5 ton. Achteraf bleek het helemaal niet haalbaar, maar je moet ergens beginnen, nietwaar?

Omdat je van de buitenkant niet kunt zien hoe zwaar een vrachtwagen beladen is, opperde GroenLinks toen nog gebruik te maken van weegbruggen. Uiteindelijk sputterde de transportsector tegen en werden er zoveel uitzonderingen gemaakt, dat dit het einde betekende van het sprookje Grote Voertuigen.

In plaats van met het vermanende vingertje te wijzen naar de grote transporteurs, zou de gemeente eigenlijk de hand in eigen boezem moeten steken en eerst goede afspraken maken met Cyclus. Als gemeente ben je immers opdrachtgever, dus mag je hieraan ook voorwaarden over rijgedrag stellen.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ook de Binnenstadservice wordt weer als mogelijke oplossing genoemd. De Binnenstadservice werd jaren geleden met een hoop kabaal gelanceerd en bij de ondernemers letterlijk door de strot geduwd. Tja, en dan weet je het zeker, op die manier is het gedoemd om te mislukken. Hoe charmant het idee ook was, de leveranciers piekerden er niet over en dachten alleen maar aan de extra kosten, die het overhevelen van pakketten in kleinere bestelbusjes, met zich meebrengt. De gemeente heeft zich daarmee dus flink in de vingers gesneden. Maar nu denken de knappe koppen in de glazen stroopwafel dat dit transportproject meer kans van slagen heeft.

Ik ben geen deskundige, maar je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben, om te bedenken dat dit een 'overkill' gaat worden. We zijn inmiddels allemaal klant bij webwinkels. Enig idee hoeveel bestelbusjes er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat door de binnenstad rijden, met allemaal een ontheffing voor de laad- en lostijden? De markt lijkt verdorie wel een transferium! Regel dit eerst eens goed voordat je weer iets nieuws als een Binnenstadservice gaat optuigen.

Marianka Peters

Goudse Post
Meer berichten