Rik Dijkgraaf en Femke van Munster oefenen in de nu nog lege bioscoop op de kunst van het kaas lossen, zoals op de kaasmarkt wordt gedaan. Foto: Marianka Peters
Rik Dijkgraaf en Femke van Munster oefenen in de nu nog lege bioscoop op de kunst van het kaas lossen, zoals op de kaasmarkt wordt gedaan. Foto: Marianka Peters (Foto: )

'Laat de kazen maar komen'

Door Marianka Peters

Gouda - Over een paar maanden hangt de geur van gras, koeien en kaas in het oude kazernegebouw aan de Agnietenstraat en herinnert niets meer aan de jaren dat de Arcadebioscoop hier was gehuisvest. Met de onthulling van het logo is vanmiddag het startsein gegeven voor Cheese Experience.

Onder grote belangstelling onthulde wethouder Thierry van Vugt samen met kinderwethouder Dies Nieuwenburg het logo van Cheese Experience. Van Vugt is blij met de extra publiekstrekker. "De Cheese Experience is een mooi en écht Gouds initiatief. De experience versterkt de verbinding van Gouda met kaas en biedt inwoners en bezoekers een heuse kaasbeleving. De experience biedt de bezoeker 365 dagen kaasbeleving en vormt daarmee een waardevolle aanvulling op de kaasmarkten en het kaasmuseum in De Waag. Met dit initiatief en de verdere uitbouw van de samenwerking in de Cheese Valley kunnen we bezoekers langer in onze regio vasthouden." Over drie weken wordt begonnen met de grootschalige verbouwing van de voormalige bioscoop. Volgens Rik Dijkgraaf, die samen met Femke van Munster, Ronald Boom en Mia Schaap het initiatief tot de Cheese Experience hebben genomen, wordt de verbouwing zorgvuldig uitgevoerd. Het gebouw is immers een Rijksmonument. "Wanneer de aannemer klaar is met de verbouwing starten we met de inrichting van de ruimtes en het horecagedeelte. Ons restaurant is straks ook open zonder toegangsticket om een lekkere tosti te eten of te genieten van een kop koffie mét stroopwafel. Het blijft tenslotte Gouda."

De inrichting van de Experience wordt uitgevoerd door marketingbureau DST, dat ook verantwoordelijk is voor de succesvolle Heineken Experience in Amsterdam. "Cheese Experience wordt een thematische attractie volgens het 'walk through' principe," vertelde Marcel Goossens van DST eerder. "Op een speelse manier wandel je als het ware door de geschiedenis van kaas, de productie en handel vanaf de VOC-tijd tot nu. Het moet een beleving worden met een smaaksensatie als afsluiting." Na twee jaar voorbereiding ziet Rik het eindresultaat al helemaal voor zich. "Het wordt geen museum of kenniscentrum, maar een thematische attractie, waar iedereen op zijn eigen manier de wereld van kaas kan ontdekken. Bezoekers gaan aan de slag met ontdekwanden, virtueel melken, kazen keren en de handel door middel van het eeuwenoude handjeklap. Natuurlijk gaan ze niet weg voordat ze de echte Gouda kaas hebben geproefd en een glas melk hebben gedronken." Cheese Experience verwacht op jaarbasis zo'n 65.000 bezoekers te mogen ontvangen. "Het eerste jaar zal dit nog niet worden gehaald, maar in 2020 rekenen we er wel op." Aan de Cheese Experience zijn naast de gemeente Gouda, de provincie Zuid Holland en de intiatiefnemers ook Vergeer Holland en Campina als partners verbonden. Eind augustus gaat de Cheese Experience open voor het publiek.

Marianka Peters
Meer berichten