Logo goudsepost.nl


Uitbreiding kaasmarkten hebben bijgedragen aan toename toeristen
Uitbreiding kaasmarkten hebben bijgedragen aan toename toeristen (Foto: Marianka Peters)

Gouda klaar voor miljoenste bezoeker

Door Marianka Peters

Gouda - Gouda verwacht nog dit jaar de miljoenste bezoeker te verwelkomen. Hiermee is het streven om te groeien naar één miljoen toeristen per jaar gehaald. Maar daar blijft het niet bij, want de ambities van Gouda reiken verder.

In totaal hebben 989.000 bezoekers Gouda in 2017 bezocht, waarvan 689.000 bezoekers afkomstig uit eigen land. De stijging is vooral te danken aan de promotie van Gouda bij touroperators en reisorganisaties, de uitbreiding van activiteiten zoals de kaasmarkten en stadswandelingen. "Daarnaast is de hotelbezetting gegroeid naar 73,6 procent en zit nu op het vergelijkbare niveau van Rotterdam en Den Haag," stelt wethouder Thierry van Vugt (toerisme), die alweer een nieuwe doelstelling voor ogen heeft. "Nee, we hoeven niet naar de twee miljoen bezoekers. Maar toeristen blijven relatief kort in de stad en de winkels profiteren maar weinig van de stroom bezoekers. We gaan ons inzetten om de verblijfsduur te verlengen. Dat kan onder meer door Cheese Experience, die in het voorjaar opent en het Cheese Valleynetwerk." Volgens van Vugt heeft Gouda nog steeds behoefte aan een extra hotel. "Hier aan de Spoorzone is nog steeds een hotel gepland, maar ook in de Gouwekerk en Goudse Poort liggen er kansen. Nu zie ik één hotel met 150 kamers niet zo snel gebeuren, maar twee hotels met ieder 75 kamers zou ook al mooi zijn."

De mijlpaal van één miljoen bezoekers wordt sneller dan verwacht gehaald dankzij een nieuwe onderzoeksmethode van NBTC-Nipo Research. Die zou nauwkeuriger zijn en voor onder meer Gouda een groter aantal bezoekers opleveren dan in eerdere onderzoeken werd aangegeven. Het grootste deel van de bezoekers (70%) komt uit Nederland en zijn dagjesmensen. Toch profiteert de middenstand maar matig van de vele bezoekers. Gemiddeld geven bezoekers 31,30 pp per dag uit in Gouda, een lichte stijging ten opzichte van 2016 (30,30). Zaterdag is nog steeds de meest populaire dag voor Nederlandse bezoekers. De reden om Gouda te bezoeken is divers, maar het gaat veelal om een leuk dagje uit. Bezoek aan een terrasje, dineren, museum, schouwburg en winkelen horen hierbij. "De sfeer en beleving van de stad zorgen dat Gouda zich kan onderscheiden, maar het is een vechtmarkt. Evenementen zorgen ook voor meer bezoekers. Het is van groot belang de kaasmarkt verder te ontwikkelen zodat deze ook voor de toekomst deze grote rol kan blijven spelen," aldus Van Vugt. Van Vugt benadrukt dat naast verdere groei ook knelpunten de kop opsteken, met name op het gebied van campers en Airbnb. "In het voorjaar wordt de raad geïnformeerd over mogelijke maatregelen om teveel overnachtende campers te weren. Ook zijn we bezig met een onderzoek rond de Airbnb. We weten niet exact hoeveel het er zijn, omdat registreren niet verplicht is. Tegelijkertijd is toeristenbelasting wel verplicht, maar moeilijk te controleren. De laatste tijd krijgen we veel vergunningaanvragen van opkopers van huizen, die hierin een Airbnb willen vestigen. Daar kijken we kritisch naar." De gemeente wil Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Gouda, betrekken bij het oplossen van de knelpunten.

Afgelopen zomer uitte Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Gouda, al haar zorgen over de explosieve groei van het aantal Airbnb. De organisatie wil dat de gemeente beleidsregels opstelt om verdere groei aan banden te leggen en ook dat deze regels voor iedereen gelden en dat daarop ook gehandhaafd wordt. Volgende week leest u hier meer over in deze krant.

Marianka Peters
Meer berichten