Logo goudsepost.nl


Marleen Bekkers en Marjoleine van Duin vormen de interim-directie van Filmhuis Gouda totdat er zekerheid is over de toekomst. Foto: Marianka Peters
Marleen Bekkers en Marjoleine van Duin vormen de interim-directie van Filmhuis Gouda totdat er zekerheid is over de toekomst. Foto: Marianka Peters

Filmhuis past toekomstplannen aan

Door Marianka Peters

Te groots en een tikkeltje te ambitieus. Die conclusie trok het bestuur van het Filmhuis, toen de mogelijke verhuizing naar de Chocoladefabriek door de gemeenteraad werd afgewezen. Inmiddels heeft het Filmhuis haar toekomstplannen bijgesteld, waarbij de wens voor verhuizing overeind blijft.

Gouda - De meest opvallende wijziging in het businessplan is het aantal filmzalen. In plaats van drie, kan het Filmhuis goed uit te voeten met twee filmzalen. Bij voorkeur verhuist het Filmhuis naar de Chocoladefabriek of naar een andere betaalbare lokatie. Maar één ding staat vast, niets doen is geen optie.  "Het Filmhuis loopt hartstikke goed en heeft een hoge bezettingsgraad, maar omdat we slechts één zaal hebben, lopen we tegen grenzen aan," stelt Marleen Bekkers, die samen met Marjoleine van Duin als interim-directeur is aangesteld. "We zouden zoveel meer kunnen bieden voor scholen, bedrijven en multiculturele events, maar de beperkte ruimte zit ons in de weg, waardoor we niet kunnen groeien." Het Filmhuis heeft een turbulente periode achter de rug. De nieuwe directeur Renkse Wijntjes vertrok voortijdig en de verhuisplannen naar de Chocoladefabriek kwamen op losse schroeven te staan. "Dit soort dingen geeft gedoe en daar willen we vanaf," aldus Marleen, die binnen het bestuur al nauw betrokken was bij het strategisch plan. "Het heeft nu ook geen zin om een nieuwe directeur aan te trekken omdat de toekomst nog onzeker is. Daarom zijn de taken tijdelijk verdeeld, Marjoleine heeft als operationeel directeur de dagelijkse leiding en ik ben projectdirecteur om de vernieuwing in gang te zetten."

Geen subsidie
Filmhuis Gouda is al ruim 40 jaar in Gouda een belangrijke culturele basisvoorziening. Met 1,5 Fte en ruim 70 vrijwilligers is het Filmhuis één van de weinige filmhuizen in Nederland dat zonder subsidie draait. Het Filmhuis vertoont jaarlijks ongeveer 700 voorstellingen en trekt daarmee tussen de 26.000 en 30.000 bezoekers. "We willen groeien naar 40.000 bezoekers met twee zalen. En dat kan niet op de huidige locatie. Verhuizing naar de Chocoladefabriek zou de allerbeste optie zijn, omdat onderzoek heeft aangetoond dat de films die wij programmeren perfect aansluiten bij het geschreven woord," benadrukt Marleen. "Bovendien zijn wij een financieel gezonde organisatie en we komen echt niet met lege handen. In ons plan houden we er rekening mee om zelf te moeten investeren om van een geschikte ruimte professionele filmzalen te maken. Daarvoor brengen we rond de 60.000 tot 70.0000 eigen geld mee en daarnaast gaat het Filmhuis het resterende investeringsbedrag van dik een ton via bijv. crowdfunding, een lening of andere financieringsvormen realiseren."

Naast de hoge investering vond de raad negen bioscoopzalen, inclusief Cinema Gouda, wel wat veel voor een stad als Gouda. Dit waren belangrijke overwegingen om niet in te stemmen met de verhuizing van het Filmhuis naar de Chocoladefabriek. "Het Filmhuis is wezenlijk anders dan een bioscoop als Cinema Gouda. Niet alleen qua doelstelling, maar ook qua doelgroep."

Het Filmhuis is aangesloten bij Europa Cinema en voldoet aan alle voorwaarden. "Als je over een tweede zaal beschikt met mininaal 50 stoelen, kunnen we zgn 'First Run' bioscoop worden. Dat betekent dat we de echte arthouse films, die wij normaal na zes weken mogen programmeren, eerder krijgen aangeboden. Bovendien kunnen wij onze activiteiten behoorlijk uitbreiden omdat je dan niet meer beperkt bent tot één zaal."

De komende tijd wil het Filmhuis met de nieuwe raad het gesprek aangaan en heeft alle raadsleden uitgenodigd een kijkje te komen nemen in het Filmhuis. Filmhuis wacht niet tot het water aan de lippen staat. Juist nu de politieke kaarten opnieuw zijn geschud en het businessplan is herzien moet het Filmhuis op de agenda van alle fracties komen te staan. "Nogmaals, de nood is bij ons niet zo hoog als bij het Verzetsmuseum, maar als je niets doet, gaat het op termijn niet goed en zijn wij over een paar jaar het Verzetsmuseum van nu."

Marianka Peters
Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox