Logo goudsepost.nl


Artist Impressie van Cheese Experience in de oude Arcadebioscoop.
Artist Impressie van Cheese Experience in de oude Arcadebioscoop.

Cheese Experience in oude Arcadebioscoop

Door Marianka Peters

Gouda - Een wandeling door de wereld van kaas, vanaf de VOC-tijd tot heden, moet een beleving worden met een smaaksensatie als afsluiting. De komst van Cheese Experience in de oude Arcadebioscoop aan de Agnietenstraat is weer een stapje dichterbij. Verwacht wordt dat begin 2019 de deuren kunnen open gaan.

Marcel Goossens van marketingbureau DST, dat ook verantwoordelijk is voor de succesvolle Heineken Experience in Amsterdam, is ervan overtuigd dat het concept 'kaas' een enorme publiekstrekker zal zijn, niet alleen voor Gouda maar voor de hele regio. Hij verwacht dat Cheese Experience jaarlijks 65.000 bezoekers zal trekken. "Cheese Experience wordt een thematische attractie volgens het 'walk through' principe," legt Goossens uit. "Op een speelse manier wandel je als het ware door de geschiedenis van kaas, de productie en handel vanaf de VOC-tijd tot nu. Het moet zo'n beleving worden dat bezoekers na afloop met een gele waas voor de ogen naar buiten gaan."

Volgens Goossens is de oude Arcade bioscoop uitermate geschikt voor een Cheese Experience. In het gebouw komt ook een uitgebreide kaaswinkel en horecagelegenheid, met verschillende kaasproducten op de menukaart. "Kaas is een onuitputtelijk thema voor verhalen."
Belangrijk bij de ontwikkeling van Cheese Experience is een sluitende exploitatie, want zo zegt Marcel Goossens van DST "We moeten onze eigen broek ophouden, dus gaat de Cheese Experience pas open als alles klopt." Toch is hij er nu al van overtuigd dat het een succes gaat worden en dat veel dagjesmensen, toeristen en touroperators naar Gouda zullen komen. "In Amsterdam hebben wij de Heineken Experience opgezet. In korte tijd is dit gegroeid van 100.000 bezoekers tot één miljoen nu. Dan weet je dat het concept aanslaat."

Binnen Cheese Experience wandelt de bezoeker van thema naar thema langs een decor van rijpende kazen. Er is een virtuele rondgang door Vergeer Kaas en langs de kaasboerderijen, met aandacht voor de productie, handel van toen tot nu, maar er is ook ruimte voor innovatie. Natuurlijk wordt daarbij de koe, die uiteindelijk de melk levert voor kaas, niet vergeten. Via ontdekwanden en games komen bezoekers alles te weten over de koe. "Zo krijg je ook antwoord op vragen als 'hoeveel melk koeien produceren' en 'hoelang herkauwen koeien'. Op deze manier maak je van kaas een echte beleving."

Volgens wethouder Daphne Bergman is Cheese Experience een enorme kans voor Gouda, maar ook voor Cheese Valley. "Ik hoop dat er voor de verkiezingen een grote stap naar realisatie kan worden genomen."

Marianka Peters
Reageer als eerste
Meer berichten