Foto: Leonie Voets
ingezonden mededeling

Duidelijke omslag herkenbaar in de trends en vraag naar kantoormeubelen na corona

  •   keer gelezen

Het mag voor zichzelf spreken dat COVID-19 heeft gezorgd voor een omslag in de vraag naar kantoormeubelen. Sinds vorig jaar maart zijn leveranciers van kantoormeubelen druk geweest om thuiswerkplekken te voorzien van ergonomisch verantwoorde meubels. Zo ook Havic Kantoormeubelen, met het hoofdkantoor in Veghel. 


Echter, zien zij sinds 2021 de trend en de vraag naar kantoormeubelen drastisch veranderen. Er is een duidelijke scheidingslijn te zien: de periode vóór en ná corona. Kantoren zullen blijvend anders ingericht worden, ook als het virus (bijna) niet meer onder ons is.

Een ruimere werkplek op kantoor
Eén van de veranderingen die ze in de markt zien is dat het bedrijfsleven zich momenteel aan het voorbereiden is om de werknemers weer te ontvangen op kantoor ná corona. Werkplekken worden ruimer opgezet, zodat er onderling, ook na corona, meer afstand gehouden kan worden. Dat is bij veel mensen toch als positief ervaren, omdat ze het afgelopen jaar bijvoorbeeld geen verkoudheidsvirus hebben opgelopen door het thuiswerken en het afstand houden.


 Foto: Leonie Voets

De functie van kantoor verandert sterk
Door de strenge overheidsmaatregelen die in maart 2020 werden aangekondigd, moest iedereen – waarbij dat mogelijk was -, zoveel mogelijk thuiswerken. Werkgevers moesten hals over kop zorgen voor voldoende online faciliteiten, zodat het werk op de zolderkamer, in het thuiswerkkantoor of aan de eettafel zoveel en zo goed mogelijk door zou kunnen gaan. Trends die zich bij veel grote bedrijven al wel in hadden gezet, maar die nu in rap tempo voor veel bedrijven in één klap realiteit zijn geworden.

Locatie-onafhankelijk werken is dus in een enorme stroomversnelling terechtgekomen. Het was een kwestie van wennen, maar tegenwoordig zien velen er de voordelen van in en willen dit ook graag na corona voortzetten. 

Het kantoor als ontmoetingsplek
De kantoorinrichting van werkplekken wordt nu steeds vaker ingericht op andere activiteiten. Veel werknemers komen niet meer naar kantoor om ‘te werken’, maar komen samen met collega’s om aan een project te werken. Kantoor wordt nu veel vaker een ontmoetingsplek waar je met collega’s samenkomt voor creatieve interactie.

De focus ligt op de dynamiek met collega’s en de persoonlijke werkplek krijgt steeds meer een secundaire functie.


 Foto: Leonie Voets

Meer vraag naar organische vormen voor zachte tonen
Daarnaast neemt de vraag naar meubels met organische vormen steeds meer toe. Denk aan ronde vormen voor een vergadertafel, vloerkleed of wandpaneel. Maar ook fauteuils die in de meest bijzondere vormen worden aangeschaft. We hebben steeds meer behoefte aan zachte lijnen die meer vrouwelijkheid aan het kantoorinterieur geven. Design en functionaliteit komen door het combineren van deze stijlen helemaal samen. En wist je dat design kantoormeubilair helemaal niet zo duur hoeft te zijn? Bij Havic Kantoormeubelen zoeken ze zowel nationaal als internationaal naar producten van topkwaliteit: design en tóch betaalbaar! In Nederland worden alle onderdelen van de complete projectinrichting geproduceerd. Door de rechtstreekste inkoop en directe levering kunnen zij hun collectie op een betaalbare wijze aanbieden.

Herinrichting van jouw kantoor
Ben jij als werkgever ook aan het nadenken hoe je na corona invulling geeft aan je (nieuwe) werkplek voor je personeel? Laat je dan vooral adviseren door een specialist, zodat je zeker weet dat je er de komende jaren met een nieuwe kantoorinrichting weer tegenaan kan!

Rick den Besten
Hoofdredacteur Het Kontakt Edities en (sport)redacteur/fotograaf Het Kontakt Alblasserwaard en Regio-Voetbal.
Volg @RickdenBesten op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten