Logo goudsepost.nl


De studenten Vera Ooms, Yun Gao, Sander van der Ree en Rob de Waal zijn druk bezig met hun onderzoek. Zij bezoeken alle bedrijven die maar iets met kaas te maken hebben. Foto: Marianka Peters
De studenten Vera Ooms, Yun Gao, Sander van der Ree en Rob de Waal zijn druk bezig met hun onderzoek. Zij bezoeken alle bedrijven die maar iets met kaas te maken hebben. Foto: Marianka Peters

'Gouda als dé kaasstad, daar is veel meer uit te halen'

Door Marianka Peters

Gouda - Terwijl Goudse organisaties zich suf piekeren hoe Gouda zich nog meer kan profileren als kaasstad, waarmee de doelstelling van jaarlijks één miljoen bezoekers in Gouda, kan worden behaald, hebben vier bollebozen van de Hoge School Rotterdam het antwoord al bijna klaar. Eind dit jaar krijgt de gemeente hun onderzoeksresultaten op een presenteerblaadje aangeboden.

Volgens de vier studenten accountancy, Rob de Waal, Sander van der Ree, Vera Ooms en Yun Gao laat Gouda heel veel kansen liggen. De vierdejaars studenten hebben voor hun minor gekozen voor een onderzoek naar Gouda in relatie tot kaas. Niet geheel toevallig, want het viertal is voor hun project gekoppeld aan hun mentor Harry Veenendaal van Mandeville Academy, dus lag Gouda voor de hand. "Gouda is als merknaam wereldwijd bekend, maar wij hebben al onderzocht dat niet iedereen weet dat Gouda ook een stad in Nederland is. Dat is een gemiste kans," stelt Sander. "We zijn aan het onderzoeken of het mogelijk is een brancheorganisatie op te zetten, waarbij alle bedrijven die maar iets met kaas te maken hebben, zijn aangesloten. Van kaasmakers, kaaspakhuizen tot de verpakkingsindustrie, zowel nationaal als internationaal. Hiervoor willen we een congres organiseren om de interesse te peilen." Mocht het lukken om een brancheorganisatie op te zetten, willen de studenten een keurmerk voor Gouda kaas opzetten. Een jaarlijks meerdaags seminar moet de zakelijke markt meer naar Gouda als stad trekken. "Rond het seminar kan dan een hele kaasweek worden opgezet, met kaasproeverijen, bezoek aan kaasboerderijen, maar ook in samenwerking met andere publiekstrekkers zoals de Sint Janskerk en bedrijven in de regio," vult Rob aan. "Met een extra aanbod blijven bezoekers langer in de stad, bij voorkeur met overnachting. Gouda als dé kaasstad, daar is veel meer uit te halen." De jongelui hebben inmiddels met de gemeente gesproken over hun onderzoek, die volgens hen enthousiast is. Met Cheese Experience in de voormalige Arcade bioscoop is nog geen contact gelegd. "Maar dat gaat zeker nog komen. We zijn pas zo'n zes weken geleden begonnen en we moeten nog heel veel gesprekken voeren."

De studenten van de Hoge School Rotterdam werken vanuit Mandeville Academy aan de Westhaven. Het streven is dat het onderzoek eind december kan worden afgerond met een sluitende businesscase.

Marianka Peters
Reageer als eerste
Meer berichten